HISTORIEN BAG "SANGE FOR VOKSNE"

Hvis der er noget, der kan få mig op i det røde felt, er det, når en dyb tekst bliver fortolket overfladisk.

Det bedste eksempel, jeg kan komme i tanke om, er Leonard Cohens vidunderlige sang ”Hallelujah”, som efterhånden er blevet mishandlet til døde i diverse talentkonkurrencer i TV, bl.a. X Factor og American Idol. Sangen handler om begær, svigt, jalousi, afmagt og seksuel besættelse, fortalt med en række underfundige metaforer og bibelske referencer. Omkvædets ”Hallelujah” rummer en dragende tvetydighed. For samtidig med at melodien i al sin skønhed rækker op mod himlen, trækker ordene det sungne ”Hallelujah” ned i skidtet og formidler en følelse af ensomhed, desperation og gudsforladthed. Og det er jo også sådan, det undertiden føles at være et voksent menneske, splittet mellem himmel og helvede.

Derfor bliver jeg rasende, når børn bliver sat til at synge denne sang i talentshows, for så bliver tekstens dybde gjort så overfladisk, at det næsten forekommer perverst.

Jeg har gennem mange år komponeret melodier til andre. Jeg har derimod aldrig haft held med at skrive tekster selv, før jeg for et par år siden omsider indså, at en god tekst ikke kan kalkuleres – den skal komme indefra for at besidde bare en gnist af troværdighed og nødvendighed. Og så må den sproglige form efterfølgende pudses af og files til, indtil teksten er til at holde ud at høre på.

Men hvis teksterne skal komme indefra, skal de jo i sagens natur også forholde sig til, hvem man er, og hvor man befinder sig i livet. Her nytter ingen forstillelse. Jeg er selv en voksen mand – ”midtvejs på min bane gennem livet”, som Dante skriver - og derfor må teksterne nødvendigvis tage udgangspunkt i voksne temaer, som i nogle tilfælde bestemt ikke er for børn.

Det betyder ikke, at teksterne udgør en direkte afbildning af mit eget liv. Ofte er der tværtimod tale om et fiktivt set-up, som fx i sangen ”Kære far”. Men jeg er fortrolig med følelserne og emnerne – ligesom formentlig de fleste andre voksne mennesker.




Musikalsk er ”Sange for voksne” præget af iørefaldende melodier og en overskuelig harmonik. Bag den harmoniske enkelhed lurer dog skurrende elementer af dissonans, som i mine ører korresponderer med teksternes mere dystre udtryk. Orkestreringen ligner traditionel rock, men indeholder underliggende roots-elementer, der knytter an til især folk-genren.

På albummet medvirker nogle af landets dygtigste musikere, der hver især sætter deres personlige aftryk på sangene. Ikke mindst min producer, H.C. Röder Jessen, fortjener en stor tak for sit engagement i indspilningsprocessen.

Jeg håber, ”Sange for voksne” kan nå et voksent publikum, som vil lade sig berøre – og som måske undertiden vil mærke et strejf af genkendelse eller forløsning.

Eskild Dohn

!

Medvirkende:

×